Sunday, November 26, 2006

Rellen in Oaxaca




Na bijna een week doorgebracht te hebben in Mexico City, besloot ik gisteren verder te reizen riching Oaxaca, een oude stad in het zuiden van Mexico.
In Mexico is het loon van de leraren in al jaren hetzelfde ondanks de toenemende inflatie. De leraren eisen daarom hogere lonen, maar de de gouverneur weigerd veranderingen door te voeren. Sinds mei 2006 is de binnenstad van Oaxaca bezet door de Volksassemblee van de Volkeren van Oaxaca (APPO), die het aftreden van gouverneur Ulises Ruiz Ortiz eist. Ulises weigerd echter af te treden, waardoor er regelmatig demonstraties in de stad gaande zijn.
Gisteren kwam ik rond een uur of 6 aan in Oaxaca en ging ik gelijk opzoek naar een Hostel. Opweg naar mijn hostel kwamen er allemaal mensen in paniek op mij afrennen die scheeuwde dat ik niet verder kon, omdat alles was afgesloten. Het bleek dat die dag een grote mars was georganiseerd die totaal uit de hand was gelopen. Ik kon echter moeilijk op straat slapen dus ik ging toch verder de stad in om een Hostel te vinden. Een paar straten verder begonnen mijn ogen enorm te branden en bleek dat de politie traangas had gespoten. Hoe verder ik de stad ik liep hoe erger de situatie werd. Overal waren auto's in brand gestoken, werden winkels geplunderd en waren mensen stenen aan het gooien. Een groepje jongeren kwam naar mij toe en zei dat ik niet verder de stad in kon omdat alles was afgezet door politie en het te gevaarlijk was. Gelukkig kwam ik een jonge tegen die ik in Mexico City had ontmoet, die mij aanbood om de nacht in zijn huis door te brengen.
De volgende dag was er niets meer van de onrust te merken, wel is de Socalo (het plein in het centrum) nog steed afgezet door de polite, is overal op de muren VIVA APPO gespoten en hier en daar zie je wat afgebrande huizen en geplunderde winkels. Voor touristen is Oaxaca echter niet gevaarlijk, de mensen zijn hier bijzonder vriendelijk, omdat ze grotendeels worden gesteund door de buitenlandse pers. Maak je dus vooral geen zorgen over mij.
Jammer genoeg zijn door alle rellen de meeste dingen in Oaxaca gesloten en is er hier dus weinig te toen. Daarom neem ik hoogst waarschijnlijk morgen middag de bus verder richting het zuiden van Mexico.
Hasta Luego!

Friday, November 24, 2006

Piramides van Teotihuacan

Chris from England

De Piramides van Teotihuacan, liggen in het noorden van Mexico City.
Het zijn de op een na grootste piramides van de wereld. De meeste zijn
echter grotendeels afgebroken door de Spaanjaarden om er kerken
van te bouwen. Er zijn nog twee piramides over, maar de rest is
grotendeels een ruine.

foto´s Mexico City

Mexico City
Politie te paard
Sprinkhanen met lime als ontbijt Bijkomen van de dag met Tiquilla Traditioneel ritueel om de zonnegod te eren
(de mannen zitten niet vast aan het touw, maar klemmen het
tussen hun benen, terwijl ze een instrument bespelen)

Tuesday, November 21, 2006

Zo daar ben ik dan. Na een lange, maar probleemloze reis ben ik aangekomen in Mexico City. gelukkig had ik een fijne kamer, waardoor ik mijn jatlag gelijk weg kon slapen.
Mexico is een enorme stad, maar met 25 miljoen inwoners is het toch enorm druk. Dat merk je niet alleen aan de massa's mensen op straat, maar vooral aan de vervuiling. Alhoewel je hier niet blauw staat van de smok, stinkt het hier verschikkelijk. Na een middag door de stad wandelen, merk je al direct dat je zwaarder begint te aandemen en je ogen beginnen te branden van al die uitlaatgassen.
Verder is het een gewelige, levendige stad. De mexicanen leven echt op straat. Overal vind je kraampjes met de meest uiteenlopende troep, of tref je straat muzikanten aan. Het weer is prima ik denk dat het hier ongeveer een graat of 20 is, niet heel warm maar met een trui is goed uit te houden.
Zal vandaag en morgen eens gaan uitzoeken waar mijn reis vanaf nu naar toe zal gaan. Mexico City is een mooie stad, maar naar mijn idee niet een plek om lang te blijven. Ik houd jullie op de hoogte.

Sunday, October 22, 2006

Hasta la pasta

Het is inmiddels alweer een jaar geleden dat ik terug kwam van mijn reis door Azie. In dit jaar is er een hoop gebeurd en ben ik vooral druk bezig geweest met afstuderen en het halen van mijn motorrijbewijs. Maar zoals jullie hebben kunnen lezen was er genoeg tijd over voor wat losse tripjes op zijn tijd.
De laatste vakantie is inmiddels alweer een half jaar geleden en het is daarom wel weer de hoogste tijd Nederland te verlaten. Op 20 november vlieg ik daarom richting mexico. Het plan is om een half jaar door Centraal Amerika te reizen en een bezoek te brengen aan onder andere Guatemala, Costa Rica, Nicaragua en Cuba. Maar de plannen zullen tijdens de reis waarschijnlijk regelmatig gewijzigd worden. Kom dus regelmatig even kijken op mijn weblog, want ook dit jaar zal ik jullie op de hoogte proberen te houden van al mijn avonturen.


Friday, April 21, 2006

Okiedokie op naar Barca


Het is weer zover, na bijna een half jaar in Nederland gezeten te hebben is het wat mij betreft wel de hoogste tijd om er tussen uit te piepen. Daarom vlieg ik op 13 mei terug naar het prachtige Barcelona waar ik in een weekje zal proberen zoveel mogelijk spannende dingen te beleven. Ik zal die week overnachten bij Francois (die orange jonge waar ik ook in Granada bij heb geslapen) en ook Elvert zal aanwezig zijn om mij te begeleiden.
Hasta Luego