Saturday, September 10, 2005

CAMBODIA

Zo naar een hel van een reis ben ik uiteindelijk na 2 dagen in de hoofdstad van Cambodja aangekomen. Het gezeik begon al bij de grens, omdat ik geen visum van Cambodja had moest ik bij de grens overgang 2 corrupte politie agenten omkopen om een illegaal spoedvisum te krijgen (terwijl ze in Laos vertelde dat je makkelijk een visum aan de grens kan krijgen). Maar goed ik had uiteindelijk een visum en kon de grens over. Eenmaal over de grens merk je direct dat je in een totaal andere wereld komt, er is geen palmboom meer te bekennen en waar je ook kijkt zie je kaal gekapte bossen. Ook is er eenmaal over de grens opeens geen weg meer en is de bus genoodzaakt om via een modderig zand pad naar de volgende plaatst te komen. Gevolg was dat de bus een klapband kreeg en dat we hem voor hele stukken moesten duwen door de regen en de modder. Eenmaal in het plaatsje aangekomen bleken er geen bussen meer verder te rijden waardoor we genoodzaakt waren om daar te overnachten. Je merkt ook direct dat de mensen hier totaal anders zijn dan in Laos. Zo vriendelijk dat ze in Laos waren zo irritant zijn ze hier, iedereen wil wat van je en is daarom non-stop tegen je aan het schreeuwen. De mensen zijn hier ook behoorlijk agressief en komen vaak bedrijgend over. verder zie je hier ook enorm veel armoede en vreemd genoeg is dit toch het duurste land om te reizen ondanks dat dit duidelijk het armste land van de trip is. Maar goed na al het gezeik ben ik dan toch veilig aangekomen in de chaotische en veel te drukke hoofdstad. Op straat stikt het van de straatkinderen en wordt je non-stop lastig gevallen door hoertjes en mannen die je aanbieden om tegen betaling kippen of koeien dood te schieten met zwaar militair geschut, maar ondanks dat het hier een gekkenhuis is kan ik toch wel heerlijk tot rust komen in het fijne backpackers hostel en is het verder een stad vol met prachtige tempels en gezellige restaurantjes. Omdat Raun diegene was met een digitale camera kan ik jullie helaas geen foto’s meer laten zien., maar daarom zal hier iets regelmatiger een verhaaltje verschijnen van mijn laatste belevenissen. Morgen ga ik naar the killing fields en S21, waarna ik de dag daarop waarschijnlijk richting Sien Reap zal gaan om Angor Droit te bezichtigen (het grootste tempel complex van de wereld) dus mis dat niet.

No comments: