Sunday, May 02, 2010

Couchsurfing in Burundi


Eenmaal de grens over kom je in een compleet andere wereld. In Burundi is het weer een heerlijke puinhoop, de straten zijn bezaaid met afval, overal rennen er weer kinderen, geiten of kippen langs je heen en word je constant lasting gevallen door mensen die wanhopig proberen hun handel aan je te slijten. Kortom ik was weer terug in Afrika en Rwanda met al haar zorgen lag inmiddels alweer ver achter me.
De vele conflicten in Burundi maken dit land echter niet erg populair bij touristen en uit angst moeilijk accomodatie te vinden of ergens op straat te belanden was ik daarom op het internet opzoek gegaan naar iemand die misschien een slaapplekje voor me had en zo kwam ik uiteindelijk uit bij Samson.
Samson stond op het busstation al op me te wachten en bracht mij gelijk naar zijn huis. Eenmaal bij hem thuis werd ik feestlijk ontvangen door de hele buurt met een barbeque en koude biertjes. Samson woont in een buitenwijk van Bujumbura (de hoofdstad van Burundi) in een huisje zonder electriciteit of stromend water. Maar ondanks dat hij maar weinig heeft, deed hij er alles aan om me thuis te laten voelen. Ik kreeg een eigen kamertje, mijn kleren werden voor me gewassen en er werd ‘s avonds heerlijk voor me gekookt. De volgende ochtend nam Samson me mee naar de kerk, wat weer een groot swingend feest was. Vervolgens gaf hij mij een rondleiding door de stad en bezochten we al zijn vrienden en familie, waar ik elke keer opnieuw enthausiast werd ontvangen en vol gestauwd met eten en drinken.
Omdat ik wederom problemen had met mijn visum moest ik de derde dag helaas Burundi alweer verlaten. Ik had graag nog veel meer van Burundi en Samsons leven willen zien, maar er zat niets anders op dan mijn weg te vervolgen richting Tanzania.

1 comment:

roelfilm said...

:-D
nog 7 weken!