Tuesday, October 15, 2013

Op de motor door Sabah

Terug in Kota Kinabalu huurden we twee motors met het plan om de noord-oost kust van Sabah te verkennen. De eerste paar 100 meter waren we aan het stuntelen, want we hadden allebei immers al lange tijd niet meer op een brommer of motor gezeten. Maar toen we eenmaal de binnenstad uit waren, hadden we de motors onder de knie en kon het avontuur beginnen.

We hoefden alleen maar rechtdoor om Kota Kinabalu uit te rijden, maar toch kregen we het voor elkaar om verschillende keren de verkeerde weg in te slaan. Na een paar rondjes op een industrieterrein vonden we uiteindelijk de juiste weg en lieten we de stad achter ons.

Buiten de stad werd de weg een stuk rustiger en ondanks het feit dat we af en toe moesten uitwijken voor een kudde koeien, waterbuffels of geiten genoten we al rijdend van het prachtige landschap.

We waren van plan om uiteindelijk naar een klein plaatsje aan het strand te rijden, maar toen we na een paar uur rijden naar de weg vroegen bleek dat we ruim een uur te ver waren doorgereden. Omdat we geen zin hadden om dezelfde weg weer terug te rijden besloten we ons eindpunt aan te passen en door te rijden naar Usukan Bay (het volgende kustplaatsje).

Het dorpje Usukan Bay stond echter ook niet duidelijk op de borden aangegeven en toen we na een half uur rijden nogmaals de weg vroegen bleek dat we wederom te ver waren doorgereden. Gelukkig kregen we duidelijke instructies van de lokale politie, waarmee we zonder alteveel problemen de eindbestemming wisten te vinden.

Na ongeveer een half uur rijden over kronkelige bergweggetjes kwamen we aan in het piepkleine Usukan Bay. Usukan Bay bestond uit niet meer dan tien huizen en een lodge aan een klein strandje. Maar het was er prachtig en we werden bijzonder vriendelijk ontvangen.

De volgende ochtend sprongen we na het ontbijt weer op de motors en vervolgden we de weg langs de kust. Na ongeveer tien minuten rijden hield de weg plotseling op en konden we niets anders doen dan de motors omdraaien en dezelfde weg weer terug te rijden.

Toen we op de terugweg stopten om een kleurrijk schooltje te bewonderen, werden we al snel benaderend door een vrouwtje die vroeg of we de school misschien ook van binnen wilden bewonderen. Zo'n kans krijg je natuurlijk niet snel een tweede keer, dus we besloten het vrouwtje te volgen.

Ze liet ons alles zien, de verschillende lokalen, de kantine, de speeltuin en zelf de toiletten moesten we bewonderen. Op een gegeven moment bracht ze ons zelfs naar het kantoor van de directeur, waar we wederom gastvrij werden ontvangen en in gebrekkig Engels een gesprek probeerden te voeren met de directeur en zijn personeel.

Na het korte school bezoek vervolgden we onze weg naar het dorpje Pituru Laut. Wederom werd Pituru Laut niet op de borden aangegeven en zelfs na een aantal keer vragen konden we de juiste afslag maar moeilijk vinden. Na lang zoeken en verschillende omwegen kwamen we uiteindelijk aan in Pituru Laut wat wederom uit niet meer dan een paar houten huisjes bestond.

In het dorpje konden we onze motors bij een familie stallen en werden we met een bootje naar een lodge op een klein strandje gebracht waar we konden overnachten.

Na een middagje relaxen op het strand moesten we de volgende ochtend vroeg op, om de motors weer op tijd in Kota Kinabalu af te leveren. Onderweg naar Kota stopten we nog even in Tuaran om te lunchen en een een Chinese tempel te bewonderen en daarna reden we snel terug naar de hoofdstad om tevreden, maar uitgeput de motors weer in te leveren.