Thursday, December 03, 2009

Tabaski in Dakar

Skyline of Dakar from Île de Gorée

Ik was terug in Dakar en wederom had ik een adresje. Deze keer bij de familie van Mountaga. Zonder dat ze mij kende waren zij zo gastvrij om mij een complete studio aan te bieden. De studio zat boven het schooltje van Wil (oma) en was van alle luxe voorzien. Niet dat ik er veel gebruik van hoefte te maken, want twee maal daags werd er voor me gekookt (s'ochtend at ik meestal mee met de school en s'avonds werd er gekookt door Mouna) en de rest van de dag werd ik goed vermaakt door de familie.

The family, Mouna, oma and Anna

De tweede dag werd ik door de schoonfamilie van Anna uitgenodigd om bij hun Tabaski (het offerfeest) te vieren. Tabaski is het grootste jaarlijkse (Moslim) feest in Senegal, waarbij volgens de traditie de mannen na het ochtend gebed op rituele wijze een schaap slachten. De vrouwen zorgen er vervolgens voor dat het vlees op verschillende manieren wordt klaar gemaakt en de rest van de dag bestaat voornamelijk uit vlees eten, waarbij er constant familie en kennissen over de vloer komen om een hapje mee te eten. Top feestje dus!

Tabaski diner at Anna's family
Zondag ochtend werd ik mee gevraagd voor de kerkdienst, normaal gesproken ben ik niet echt van het kerk bezoek, maar omdat ik hoorde dat het er hier net iets anders aan toe ging besloot ik toch een kijkje te nemen.

The childeren of oma's school

Anders dan in Nederland, waar de kerk altijd een beetje een zwaar beladen en droevige indruk op me achterlaat, was het hier in kerk een klein feestje. De kerk zat afgeladen met jong en oud en zowel de mensen als de kerk zijn kleurijk aangekleed. Het gospel koor, wat wordt begeleid door djembes, zorgt er vervolgens voor dat je niet voor het zingen de kerk verlaat..


The funky church in Dakar

De rest van de week ging ik een beetje mij eigen gang, ik dwaalde wat door Dakar, bracht wederom wat tijd door op het strand en bezocht onder andere het indrukwekkende slaven eiland Île de Gorée (een Portugees eilandje voor de kust van Dakar, waar de slaven gevangen werden gehouden of werden afgevoerd naar de rest van de wereld).

Maision des Esclaves on Île de Gorée

Na een week in de watten gelegd te zijn in Dakar, dacht ik genoeg uitgerust te zijn om mijn reis te vervolgen naar Mali en nam ik donderdag nacht de bus richting Bamako (de hoofdstad van Mali).

Last steps in Africa (the door of no return...)

2 comments:

Anonymous said...

Mooie plaatjes!

Groeten Roel

Unknown said...

Dikke bek gek!