Sunday, October 13, 2013

Mulu National Park

Met een propeller vliegtuigje vlogen we van Kuching naar Mulu National Park. De vlucht duurde maar een uurtje, en omdat we heel laag vlogen konden we een hoop van het binnenland van Borneo zien. Uiteindelijk landden we op een heel klein vliegveldje midden in de jungle vanwaar we naar de lodge in het park werden gebracht.

In het park hadden we een heerlijke luxe bungalow midden in het park. We besloten echter niet te veel tijd in de bungalow te verspillen, maar zo snel mogelijk aan de wandeling richting de Deer Cave te beginnen (de grootste grot ter wereld). Wederom een pittige wandeling voor mijn knie, maar gelukkig ging het ook vandaag boven verwachting goed en liepen we zonder al teveel moeite de 3 kilometer richting de grot.

We hadden besloten om de volgende dag pas de grot in te gaan en vandaag te kijken naar een ander wonder van de natuur. Rond zonsondergang zouden er normaal gesproken miljoenen vleermuizen de grot uitvliegen. Uiteindelijk waren ze na twee uur wachten nog niet uitgevlogen, maar om 6 uur kwam de eerste zwerm dan toch eindelijk naar buiten.

Toen het donker begon te worden liepen we weer terug richting onze bungalow. Een hele leuke wandeling, want naast de vleermuizen waren er inmiddels veel meer nachtdieren actief geworden. Zo kwamen we tijdens onze tocht onder andere lawaaierige kikkers, gekleurde hagedissen, gigantische mieren en vuurvliegjes tegen.

De volgende dag moeste we onze comfortabele bungalow uit en waren we genoodzaakt om accommodatie te vinden buiten het park. We vonden gelukkig al snel een hostel, veel minder luxe maar goed genoeg voor één nacht.

Rond een uur of twee liepen we wederom naar de grot, maar nu met een groepje toeristen en een gids, omdat we anders niet naar binnen zouden mogen. Uiteindelijk gingen we twee grotten in: de Long Cave en de Deer Cave.

We begonnen aan de Long Cave die vrij smal was en voornamelijk veel indrukwekkende stalactieten en stalagmieten had. Vervolgens gingen we naar de Deer Cave, oftewel de grootste grot van de wereld. Ruim 150 meter hoog en 180 meter lang.

Het plafond zat vol met miljoenen vleermuizen (die we de vorige dag hadden zien uitvliegen) en op de grond lag er een enorme berg vleermuizenpoep met daarin ontelbare kakkerlakken, pissebedden en ander ongedierte.