Sunday, October 13, 2013

Bako National Park

De volgende dag moesten we wederom vroeg op, maar voor vandaag stonden er neusapen op het programma. Met een bus en een klein bootje gingen we naar Bako National Park (een natuurpark ten noorden van Kuching). We wilden er op tijd aankomen, omdat we van te voren geen overnachting in het park konden boeken en we er zeker van wilden zijn dat we een nachtje in het park konden verblijven.

De bus rit was een beetje saai, we reden namelijk enkel langs Chinese industrieterreinen. Het boottochtje was daarentegen fantastisch, want het mannetje die de boot bestuurde stopte vaak om ons iets te vertellen over de omgeving of over de tradities in zijn dorpje.

Na een kort tochtje kwamen we aan in Bako. Een prachtig strand vol met rotsformaties en een wilde jungle op de achtergrond. Prachtig, alsof we waren afgezet op een onbewoond eiland.

We moesten ons melden bij een receptie waar we werden begroet door een paar baardvarkens die direct op Lorena's tas uit waren. De varkens wisten we af te schudden en eenmaal bij de receptie bleek gelukkig dat er nog een huisje in het park beschikbaar was.

Op weg naar het huisje kwamen we een groep makaken tegen die ook interesse hadden in Lorena's tas We brachten onze spullen dus snel in veiligheid in ons huisje en zonder dat we nog verder achterna werden gezeten door varkens of makaken begonnen we aan onze eerste wandeling.

De wandeling begon makkelijk over een aangelegd pad, maar ging al snel over in een smal junglepaadje waarbij veel geklommen moest worden. We deden het rustig aan in de hoop mijn knie zo lang mogelijk te kunnen sparen en opeens hoorden we boven ons het gekraak van brekende takken.

Toen ik opkeek zat er een enorme neusaap op een tak rustig blaadjes te eten. Jammer genoeg konden we hem maar een korte tijd bewonderen, want voor we het wisten sprong hij naar een andere boom en verdween hij in de jungle.

Na ongeveer een uurtje klauteren kwamen we uit op een klein afgelegen strandje. Mij knie had het tot nu toe gelukkig goed volgehouden, maar omdat we het zelfde stuk nog terug moesten besloten dat dit een goed moment was om lekker te zwemmen en uit te rusten in in de zon.

Op de terugweg kwamen we nog een neusaap tegen die we een hele tijd hebben kunnen volgen, daarnaast zagen we een grote (giftige) groene slang, een zilverstaartaap met een baby en nog heel veel brutale makaken die een vuilnisbak aan het plunderen waren.

De volgende ochtend werden we om 6:15 wakker en omdat we niet meer verder konden slapen, besloten we direct aan een wandeling te beginnen om de jungle te kunnen zien ontwaken. Het was een een wandeling van ongeveer een kilometer die ons uiteindelijk bracht naar de mangroven.

Er was nog geen toerist te vinden en we waren zelfs nog vroeger op dan de meeste dieren (behalve de muggen en de baardvarkens). Op de terugweg hoorden we een hoop geritsel en geschreeuw en zagen we een grote groep neusapen van boom naar boom springen.

Na het ontbijt werden we weer opgehaald door het bootje en gingen we terug naar Kuching.