Friday, January 29, 2010

Togo

Het is een tijdje stil geweest op mijn blog, maar zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, was ik toe aan vakantie. De afgelopen drie weken ben ik daarom in Togo gebleven en heb ik gebrobeerd om vooral zo min mogelijk te doen en zo veel mogelijk te ontspannen. Met bergen in het noorden, jungle in het midden en witte palmstranden in het zuiden is Togo qua landschap zeker het meest gevarieerde land waar ik tot nu toe in Afrika ben geweest en omdat Togo bijzonder klein is, heb ik ondanks dat ik rustig aan deed in drie weken alle uithoeken kunnen bezoeken.

Nadat ik mijn visum voor Ghana had geregeld in Lome (de hoofdstad van Togo), besloot ik de grote stad achter me te laten en de rust op te gaan zoeken in de bergen. De dorpjes in de bergen zijn niet voorzien van electriciteit of stromend water en naarst een beetje rondwanderlen in de bergen was er verder ook niet veel te doen. Het was daarom voornamelijk de vriendelijkheid en de gastvrijheid van de mensen waardoor ik besloot er ruim een week te blijven hangen. De mensen in de dorpjes bezitten absoluut niets, maar zijn erg trots op het kleine wat ze hebben. Als er bijvoorbeeld slechts twee kroppen sla bij hun in de tuin groeien, laten ze je niet eerder gaan dan voordat je ze allebei uitgebreid hebt bestudeerd.. De laatste week ging ik terug naar het strand om nog wat meer te ontspannen en ook daar deed ik niet veel anders dan relaxen, af en toe een beetje zwemmen, een beetje kletsen met de mensen, maar vooral heel veel slapen..

Maar ondanks dat ik de afgelopen weken bijzonder weinig heb uitgespookt, kan ik na ruim drie weken in Togo niets anders concluderen dan dat Togo een ideaal vakantieland is, vooral voor de mensen die in een korte tijd een goede indruk willen krijgen van West Afrika is Togo perfect. Het enige gebrek in Togo is het eten. Variatie bestaat er niet, want elke ochtend ontbijt je met een gebakke ei, de lunch bestaat uit bananen en pasta rode saus is het dagelijkse avondmaal.
Inmiddels zit ik in Ghana waar ik een paar dagen geleden mijn vader en zus heb opgehaald van het vliegveld. Zij zullen mij de komende weken vergezellen in Ghana.


Tijdens mijn verblijf in Ghana ben ik te bereiken op het volgende telefoonnummer: 00233-546705932

1 comment:

roelfilm said...

Was ik er maar bij. Dan kon ik de reality soap, The Brewers in Afrika, draaien!
Maar goed, de komende tijd ga ik lekker druk zijn met Sint. Moehoewaha! en een beetje brrrrrr..
Veel plezier met je pa en zus!